Diagnoza psychologiczna dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych (Warszawa)
Diagnoza psychologiczna jest złożonym procesem, polegającym na pozyskiwaniu oraz integrowaniu danych uzyskanych różnymi metodami w celu sformułowania, a następnie weryfikacji hipotez diagnostycznych, dotyczących zgłaszanych problemów. Trudności i objawy pacjenta rozpatrywane są w kontekście indywidualnym oraz środowiskowym.
Proces diagnostyczny obejmuje:
- Wywiad z obojgiem rodziców lub pełnoletnim pacjentem (90-120 min.).
- Spotkania z pacjentem. Ich liczba ustalana jest na pierwszym spotkaniu i zależy od celów diagnozy oraz zaplanowanych badań. Zwykle są to 3-4 spotkania, z których każde trwa 50 min.
- Spotkanie podsumowujące z rodzicami (może w nim uczestniczyć również dziecko) lub pełnoletnim pacjentem (50 min.).
- Konsultacje postdiagnostyczne służące psychoedukacji na temat zdiagnozowanych trudności, zalecanych form pomocy oraz mające na celu monitorowanie procesu wdrażania rekomendacji (w razie potrzeby).
Proszę o przyniesienie na pierwsze spotkanie całej posiadanej dokumentacji, która może mieć znaczenie w procesie diagnozy (np. wcześniejszych opinii psychologicznych, pedagogicznych, opinii od nauczycieli, orzeczeń, zaświadczeń lekarskich, wyników badań, książeczki zdrowia itp.).
Na wniosek rodziców lub pełnoletniego pacjenta psycholog-diagnosta może przygotować podsumowanie diagnozy psychologicznej w formie pisemnej opinii, która zawiera opis zgłaszanych trudności, zastosowanych metod diagnostycznych, uzyskanych wyników, a także wniosków oraz zaleceń postdiagnostycznych. Dokument jest dodatkowo płatny.
W gabinecie przeprowadzam diagnozę psychologiczną oraz neuropsychologiczną m.in. w kierunku:
- całościowych zaburzeń rozwoju u dzieci i dorosłych (zaburzeń ze spektrum autyzmu, z tym zespołu Aspergera),
- zaburzeń hiperkinetycznych (ADHD),
- aktualnego poziomu rozwoju intelektualnego,
- przyczyn trudności szkolnych (m.in. specyficznych zaburzeń rozwoju umiejętności szkolnych: dysleksji, dysortografii, dyskalkulii),
- zaburzeń osobowości, lękowych, depresyjnych i in.
Posiadam uprawnienia do stosowania licznych narzędzi diagnostycznych rekomendowanych przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne. W procesie diagnozy łączę biologiczne oraz psychologiczne rozumienie specyfiki funkcjonowania osoby.
Przykładowe narzędzia, z których korzystam na co dzień w swojej praktyce:
- Skale Inteligencji Stanford-Binet 5,
- IDS-2 – Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci i Młodzieży,
- IDS-P – Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w Wieku Przedszkolnym,
- TRJ – Test Rozwoju Językowego,
- Baterie metod diagnozy przyczyn niepowodzeń szkolnych (dla dzieci od 7 roku życia),
- ADOS-2 – Protokół obserwacji do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu,
- ADI-R – Wywiad Do Diagnozy Autyzmu (wersja zrewidowana),
- ASRS – Zestaw Kwestionariuszy do Diagnozy Spektrum Autyzmu,
- Conners 3 – Zestaw Kwestionariuszy do Diagnozy ADHD i Zaburzeń Współwystępujących,
- MOXO dCPT – komputerowy test ciągłego wykonywania z systemem dystraktorów (diagnoza w kierunku ADHD),
- DIVA 5 – Wywiad Diagnostyczny ADHD u Dorosłych,
- MMPI-2 – Minnesocki Wielowymiarowy Inwentarz Osobowości-2,
- NEO-Pi-R, NEO-FFI – Inwentarze Osobowości
i wiele innych.
Współpracuję ściśle z lekarzami specjalistami: psychiatrami dzieci i młodzieży oraz psychiatrami dorosłych.